Välkommen till vår kundtjänst

Här nedan hittar du vanliga frågor och svar gällande e-post, domäner och produktion av din hemsida.
Kundtjänst för våra hemsidor

Kundtjänst

Välkommen till vår kundtjänst. Här hittar du vanliga frågor och svar om e-post, domänhantering, produktion av din hemsida, materialinsamling, uppdatering av din hemsida, ekonomi, avtalsvillkor, abonnemang mm.

Hittar du inte svaret på din fråga? Välkommen att kontakta oss via info@generatorhallen.se

Vad kan jag göra för att motverka skräppost?

På alla e-postkonton du har genom Generatorhallen har du möjlighet att aktivera ett s.k spamfilter. Spamfiltret kan ställas in i 10 nivåer, från 0-10 där 0 aktiverar den hårdaste filtreringen av skräppost. För hjälp med att aktivera spam-filter kontakta kundtjänst på support@generatorhallen.se

Kan jag läsa min mail direkt i webbläsaren?

Ja, på vår webmail. Vill ni inte använda er av en mail-klient på datorn (ex Outlook), eller är ute på resande fot, har ni alltid möjlighet att komma åt er e-post via er webbläsare. Du loggar in med din e-postadress och ditt lösenord på följande sida:

https://webmail.hemsidadirekt.se

Hur skapar jag fler e-postadresser?

Kontakta kundtjänst på support@generatorhallen.se så hjälper vi dig att skapa flera e-postadresser / konton.

Detta gäller både nya konton eller alias adresser.

Skillnaden mellan ett alias och ett konto är att ett alias skickar vidare all e-post till en annan adress medan e-post samlas i ett konto. Om du har flera adresser som ska gå till samma person eller grupp av personer så kan det vara en bra idé att använda alias för att slippa lägga upp flera konton i e-postprogrammet.

Jag kan inte skicka e-postmeddelanden

Den vanligaste orsaken till detta är att e-postkontot är fel inställt i ditt e-postprogram. För att skicka e-post genom våra servrar krävs det att kontot är inställt på att logga in innan e-post skickas. Vanligen så kallas denna inställning något som t.ex "Servern kräver autentisering" och hittas under inställningarna för utgående e-post. Samma användarnamn och lösenord som används för att läsa e-post skall anges här.

Många internet-leverantörer stänger port 25 för att skicka e-post p.g.a den ständigt ökande mängden skräppost. Det innebär att det inte går att skicka e-post med någon annan SMTP (utgående mailserver) än Internetleverantörens egna. Här finner du en lista med de vanligaste leverantörernas SMTP-servrar.

Om du använder någon av leverantörerna nedan så ska du alltså använda den server som anges i kolumnen SMTP i inställningarna för utgående e-post istället för mail.hemsidadirekt.se.

Observera att vi inte kan garantera att nedanstående SMTP är rätt för dig. Får du problem så kontakta din Internetleverantör för mer information.

Om du får problem med att använda din internetleverantörs SMTP-server så kan du prova med att använda mail.hemsidadirekt.se på port 587 eller aktivera SSL/TLS i ditt epostprogram

Jag kan inte ta emot epostmeddelanden

Om du inte kan ta emot epostmeddelanden vänligen kontrollera:

Användarnamn (din fullständiga e-postadress ex. info@mindoman.se)
Lösenord (du angav ditt lösenord när du skapade epostkontot)
POP3/IMAP - server (mail.hemsidadirekt.se)

Om du fortfarande inte kan emot epostmeddelanden kan det bero på att vi inte hanterar din epost.
Vänligen kontakta vår kundtjänst via e-post till support@generatorhallen.se eller på telefon 0270 - 56 90 80 för mer information.

Jag har glömt bort mitt lösenord till e-postkontot

Lösenorden är krypterade och vi kan tyvärr inte se vilket lösenord du har. Du kan kontakta kundtjänst så genererar vi ett nytt lösenord. Observera att du då måste fylla i den nya lösenordet på alla enheter där e-postadressen används.

Hur byter jag lösenord på mitt e-postkonto?

Kontakta kundtjänst på support@generatorhallen.se eller på 0270 - 56 90 80 så hjälper vi dig att byta lösenord.

Observera att det inte går att varken se aktuella lösenord i administrationsarean eller att få lösenordet skickat via e-post/brev.

Hur ställer jag min iPhone för att skicka och ta emot mail?

Det enklaste sättet att komma igång med e-post hos Hemsida Direkt i din iPhone är att ladda hem konfigurationsfil.

En snabbguide för att lägga till Hemsida Direkt mail i din iPhone:

  1. Gå till "Inställningar" -> "Epost, kontakter, kalendrar" -> Lägg till konto och välj "Annat"
  2. Tryck på "Lägg till e-postkonto"
  3. Fyll i namn, adress, lösenord och beskrivning och tryck på "Nästa"
  4. I nästa steg väljer du IMAP och fyller i följande uppgifter:

    Server för inkommande e-post
    Värdnamn: mail.hemsidadirekt.se
    Användarnamn: din fullständiga e-postadress
    Lösenord: ditt lösenord

    Server för utgående e-post
    Värdnamn: mail.hemsidadirekt.se
    Användarnamn: din fullständiga e-postadress
    Lösenord: ditt lösenord
  5. När din iPhone frågar om du vill försöka att ansluta utan SSL trycker du "Ja"
  6. Vänta på att ditt konto blir verifierat, detta kan ta en stund. Om föregående meddelande om SSL kommer igen trycker du ännu en gång på "Ja"
  7. Spara
  8. Tryck på hemknappen och tryck sen på "Mail" och kontrollera så att din inkommande mail fungerar.
  9. Skicka ett mail till valfri adress och kontrollera så att det skickas OK. Om ditt mail inte skickades, fortsätt på punkt 10.
  10. Gå till "Inställningar" -> "Epost, kontakter, kalendrar" och tryck på den nyligen tillagda kontot och sen under "IMAP" trycker du på "Konto "
  11. Under "Server för utgående e-post", tryck på "SMTP mail.hemsidadirekt.se"
  12. Under "Primär server", tryck på "mail.hemsidadirekt.se"
  13. Ange "587" som "Serverport" istället för standardvärdet "25"
  14. Tryck på "Klar" och gör punkt 8 igen.
Hur ställer jag in mina e-postkonton?

Alla e-postklienter har olika sätt att lägga in ett nytt e-postkonto därför har vi inte möjlighet att lista exakt hur man gör på den här sidan. Dock så kräver alla klienter samma typ av uppgifter och det är inkommande server POP3(S)/IMAP(S) och utgående server SMTP(S). Nedan listas vi de uppgifter ni behöver för att ställa in ett nytt epostkonto.

Inkommande servernamn (IMAP/IMAPS/POP3/POP3S): mail.hemsidadirekt.se
Utgående servernamn (SMTP/SMTPS): mail.hemsidadirekt.se
Användarnamn: Er fullständiga e-postadress, ex. info@dindoman.se
Lösenord: Det lösenord ni själva valt när e-postkontot skapades.

Portnummer och alternativa portnummer:
IMAP: 143
IMAPS (SSL/TLS): 993
POP3: 110
POPS (SSL/TLS): 995
SMTP: 587
SMTPS (SSL/TLS): 465

Viktig information när du skall skicka e-post!

Vår utgående server (SMTP/SMTPS) kräver autentisering, dvs inloggning med användarnamn (din e-postdress) och lösenord. Om du inte anger detta i ditt e-postprograms inställningar kan inte alla ta emot din e-postmeddelanden.

Vissa Internetleverantörer blockerar port 25 som används för att du ska kunna ansluta till vår e-postserver. Detta görs för att de ska kunna kontrollera mängden skräppost som skickas ut via deras nät. Det finns två sätt att komma runt detta:

  1. Använd helst SSL/TLS (SMTPS) för både inkommande och utgående e-post då detta är säkrare.
  2. Använd port 587 istället för standardporten 25 om du ej använder SSL/TLS för utgående e-post. Inställningar för vilken port som används brukar finnas under de avancerade inställningarna i ditt e-postprogram.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram